Historier

Jeg anvender meget historier, eventyr og beskrivelse af en dag i historie fortælling. Det hjalp Lærke rigtig meget både som lille og nu.

Eventyr og eventyrlignende fortællinger spiller en stor rolle i børns fantasiverden, og er stor inspirationskilde til at fortælle livshistorier og hændelser fra eget liv. Lene Brok skriver:

”Når børnene får fortalt mange eventyr, får de ikke blot gode fælles oplevelser. De får også næring til den sproglige udvikling, når de lystfuldt lytter sig til nye ord og begreber, som forekommer i et spændende eventyr. Eventyrets symbolsprog aktiverer følelser og fantasi og fører barnet ind i et univers, hvor ord, sproglige vendinger og fortællestruktur tryllebinder og inspirerer barnet til både at lytte og fortælle selv.”( Citat fra Mogens Sørensen: Dansk, Kultur og kommunikation s. 307)

De fleste børn elsker at få fortalt eventyr, da de spejler sig selv i figurerne og deres følelser. Efter eventyrfortællinger, udlever børnene ofte selv historierne i leg, fortæller videre eller behandler oplevelsen på andre måder. Så eventyrerne giver både en oplevelse af hygge og nærvær, samt sprogstimulering. Børnene lærer også om menneskers forskellige karaktertræk og følelser. Eventyr taler til os i alle aldre igennem billedsprog, og er et godt pædagogisk dannelsesredskab for børnene.

Lille historie om Lærke:

Lærke var en meget sensitiv pige. Hun var glad og legede rundt. Men når nogen larmede højt gjorde det meget ondt i Lærkes ører.

Av! Sagde hun: ”Det larmer” og så havde hun lært at holde sig for sine ører.

Når der kom nogen på besøg hun ikke havde set i lang tid, eller måske aldrig havde set blev hun utryg. Hun stillede sig helt tæt på mor og bøjede hovedet. Hun havde det meget ubehageligt inden i. Men heldigvis tog hendes mor hende op, og holdt hende helt tæt. Hun gemte hovedet indtil hun følte sig lidt tryggere. Og så kiggede hun på manden eller kvinden. Og efter lidt tid ville hun gerne ned på gulvet, og så hentede hun sit yndlings legetøj som hun vidste frem. Det gjorde ikke så ondt inden i, når mor bare var der. Og hun fik lov til at sidde hos hende så længe som muligt. Så blev hun tryg. Og så kunne det ligefrem blive rigtig sjovt.

Når nogen andre børn skubbede til hende, blev hun meget bange og begyndte ofte at græde. Men hun gemte sig og måtte findes. Det var dejligt når mor eller en anden tryg voksen kom, og kunne hjælpe hende med at sætte ord på følelserne.

”Han ville bare lege. Men du blev bange ikke også? ”, spurgte mor. ”Jo” sagde lærke. Og så gik de hen til drengen og sagde han ikke måtte skubbe.

Lærke huskede det der gjorde ondt eller en ubehagelig situation i meget lang tid. Så hun elskede når mor fortalte det, der var sket som en historie.

Lærkes veninde Yasmin havde en dag taget Lærkes sko og strømper af hende ude i sandkassen, uden at få lov. Og Lærke begyndte at græde rigtig meget. Men stille. Yasmin kom løbende med Lærkes sko, og så vidste mor, at Lærke sad og græd. Så hun løb hen til Lærke og sammen gik de hen og fik skoene tilbage ,og Yasmin kom med en bold som hun kunne kaste til en lille hund. Og så blev Lærke glad igen.

Men flere uger efter fortalte mor historien om skoene, hver gang Lærke pegede på sine sko og sagde ”af” og så meget ked ud. Så var det tid til historie og sammen grinede de bagefter, da Lærke blev glad for at få skoene på igen.

Når man siger Nej til Lærke bliver hun så ked af det inden i. Hun tror, at hun har gjort noget rigtig forkert. Hun føler sig smidt væk fra sin familie og kan ikke finde ud af, hvor hun skal være. Hun går væk. Og lægger sig ned på gulvet og græder helt stille. Hun er jo smidt væk. Det går bedre når man forklarer nej’et eller bruger andre ord i stedet for bare et; nej det må du ikke. Lærke er så følsom og et nej ofte med en vred tone, gør Lærke bange og ked af det, og hun bliver så trist inden i, at hun ikke hører og forstår, hvad det er hun ikke må. Så tit gør hun det igen, men ikke for at være fræk. Hun forbandt bare ikke de to ting.

Lærke elsker musik. Hun lukker øjnene og nynner og vipper hovedet i takt til musikken. Hun nyder det. Og hun elsker at danse. Hun kan lide at lege i lang tid med den samme ting, og bryder sig ikke om at blive afbrudt.

Hvis hun har været utryg i løbet af dagen, kan hun blive helt umulig senere på eftermiddagen og græde og skrige over selv det mindste. Og hun kan have meget store mareridt om natten, hvor ingen kan trøste hende.

Det er for meget med for mange mennesker, og så uden mor eller en voksen hun er meget tryg ved, som hun kan kravle op til. Og som holder øje med hendes signaler, når hun leger med andre børn. Især når de driller hende eller tager hendes ting eller skubber.

Lærke er en meget kærlig pige. Deler sin mad, og gir kys til dem hun holder af. Krammer sine tøjdyr med lukkede øjne og smiler. Og god til at kramme både voksne og børn, hvis hun kender dem rigtig godt. Lærke griner meget, og hun elsker at prøve at sætte et fælles grin i gang.

Hun bruger også at grine, når hun føler sig utryg eller bliver bange ved fx nye situationer, pres eller ved skift i andres talen.