Førskole livet i hjemmet

Lærke elsker at lære og vil så gerne alting. Så vi tager læringen som naturlig led i dagligdagen. Når vi møder et pindsvin taler vi om det, og når tal skal lægges sammen eller et bogstav findes så gør vi det. Vi har ikke travlt og det vigtigste er at styrke Lærke og give hende mod og redskaber til at møde sine veninder og andre voksne. Og udtrykke følelser i tale, maling, dans og sang. At gå i følelserne i stedet for at gemme sig væk fra dem eller løbe væk. Følelserne følger med.  Når vi går i dem og og sætter ord og tegning på dem, vokser de sig ikke torn høje og næsten umulige at forstå.

IMG_9416”Jeg vil gerne, at vi sammen laver et nodelandskab, det du fortalte om mor for lang tid siden. Noget med at farve og så sætte ens toner ind i landskabet”. Jeg havde lært om det på Rudolf Steiner skolen et halvt år siden, og det huskede Lærke.

Var meget spændende at lave sammen. Lærke hentede sit keyboard og jeg papir og farver, og så gik vi i gang. Fornemmelse for noder.

Vi har haft en hankat hjemme til parring. Vi kunne sidde første parket og se hvordan de gjorde og tale om det. Og også hvordan det fungere når mennesker skaber en baby. Og så følger med i vores Snehvides drægtighed.

Lærke undersøgte mor’s tænder sammen med tandlægen som fortalte alt hvad hun gjord. Lærke sad på assistentens stol og fulgte med og talte tænder og viste tandlægen hvis hun synes der var noget gråt. Og hun fik selv undersøgt tænder for første gang i to år. Tandlæge skræk efter stort indgreb og stædige ikke så venlige tandlæger. Nul huller og ros til vores tandbørstning.

Lærke vil være dyrlæge forklarede hun tandlægen, da hun spurgte Lærke om hun nu gerne ville være tandlæge. Vi har også holdt dyrlægeklinik for vores sorte kat Lucca, som faldt ned fra 5. sal og brækkede benet. det har taget næsten 3 måneder før det voksede sammen og endnu ikke helt i orden endnu. Men der skulle bygges et værelse under højsengen til hende i den første tid, så hun ikke sprang ned fra noget højt, eller hang fast i noget med sin metal skinne ud fra benet. Og så skulle det holdes rent flere gange om dagen og kærlig nus så hun var helt rolig mens mor rensede såret. Og være med på dyrehospitalet mange gange. Ventetiden ikke så sjov, men vi fandt på en hoppe springe leg. Lærke kan bare hoppe langt, jeg kun halvt så langt. Og spændende inde hos dyrelægen. Men også lidt for overvældende, så en mango smoothie med hjem efter besøg og ro på.

Lærke spiller miniskole på sin Ipad, når hun selv vil. Og vi måtte finde gange tabellerne frem og Lærke lærte at finde rundt i gange systemet både med at lægge antal sammen og finde tallet ud fra tabellerne, når vi skulle tælle til alt for meget. Og hun elsker at lære engelske ord.

Lærke elsker at tage et bogstav med hjem fra udflugter. Så skal hun have sin bog og der bliver det skrevet. Vi taler om hvad bogstavet ligner, hvad det hedder og hvordan lyden er. Og så begynder hun at finde ord der begynder med dette bogstav.

Lærkes farmor var skolelærer i Dansk og kommer fra Norge, så hun introducerede bogstavs lydtræning, som vi har rigtig meget sjov og god brug af.

Stavelser. Lærke elsker selv at lege legen med at skiftes til at sige en stavelse i et ord for herefter at kunne høre hele ordet. Fx Lærke siger : ”Jeg sir com og du siger puter” Com-puter. Andre ord klapper vi alle stavelserne. Men har sjov ved at dele dem op og sige dem langsomt og hurtigt.

Vi tager på mange udflugter, og en enkelt rejse til England og Bruxelles.

Lærke elsker at danse, tromme og spille keyboard, og at lave sine egne sange. Hun har også sit helt eget sprog hun lærer sine veninder. Så har hun lært sig selv mange ballet trin fra pantomimens sylfide, og step rutiner som hun lærer videre til veninderne. Hun elsker at være lærer og selv de større piger på 9 år følger hende og lytter. Hun laver koreografier hvor de er 3 piger i alt, tit med en i front og de to andre piger skal så lave det samme eller gå ind foran den anden og præsenterer, og hun fortæller dem at gå i ottetaller rent koreografisk. Stor sans for det billedlige på lærred og på dansegulvet.

Minecraft spilles hver dag og mange forskellige ting skabes. Lærke sagde lige, mor jeg laver lige noget kul, og det gjorde hun og fandt senere noget nede på bål pladsen. Kul i minecraft lavede hun ved først at lave en ovn, og så sætte træ og træplader sammen i ovnen som så gav kul. Og sukkerrør finder hun altid ved en sø, hugger dem ned og laver både sukker og papir ud af dem, og planter nye skud.

Vi har altid de sidste 2 år været rigtig meget på Den Blå Planet. Vandet er meget beroligende, og fiskene spændende. Vi fik en helt speciel visning omme bagved de store bassiner en stille dag vi var derude. Før fodringerne bliver der fortalt rigtig meget om de forskellige fisk, som Lærke lytter meget til. Og så er det et godt sted også at træne, jeg kan selv finde rundt. Film i filmrummet om slanger og forskning og andre film, som Lærke også helt sidder stiller til, og så kommer mor i skole derhjemme, og skal høre alt Lærke har lært. Hun elsker at lege at hun er skole lærer.

Lærke blev spurgt: ”Hvordan trækker en fisk vejret under vandet, har den lunger?” lærke sad og tænkte lidt og så svarede hun: ”Nej den har gæller, og de går ind og ud når den trækker vejret der ved stregerne”. ”Delfiner skal op og trække vejret og hvaller har et lille hul som de trækker vejret med og skal op til vandoverfladen.”

Hun synes også det er ret sjovt at høre om eremitkrebsen, og se og røre hende ved rørebassinet. Også sjovt at lege eremitkrebs med bløde numser der hurtigt skal gemmes væk, ligesom de gør i Lille Nørd på Ramasjang. Skønne dyreprogrammer på Ramasjang.

Lærke elsker at male og især at blande farver.

 

Meet the Author

Mor, skuespiller, sanger og danser. Cand.mag. i teatervidenskab og musik. Pædagogisk uddannelse og Steiner lærer uddannelse. Har arbejdet på scenen og film i 25 år - grybay.com og nu hjemme fuldtid med min datter Lærke.

Comments on this entry are closed.